Terugblik 2015 en vooruitzicht 2016

Het nieuwe jaar tegemoet Het nieuwe jaar is alweer begonnen, code rood heeft enige dagen in Drenthe geregeerd. Het “gewone” leven is weer begonnen.

Bij het terugkijken naar het afgelopen jaar ontkom je niet aan de bedreigende ontwikkelingen in de wereld om ons heen. De zwarte bladzijden van Parijs: Charlie Hebdo en 13 november en de verdere oorlogen, onrust en terreurdreigingen.

De vluchtelingencrisis waarbij Europa knoeperhard op zoek is naar bijna onmogelijke oplossingen, een task force waar Mark Rutte als Europees voorzitter komend half jaar mee aan de slag moet.

En daarnaast ook economische onrust als "bijna Grexit".

Onderwerpen die ons allen raken en  bezig blijven houden in onze wereld die steeds kleiner lijkt te worden.

Terug naar 2015 de VVD dicht bij huis

regionaal
 De provinciale verkiezingen van maart waren zeer succesvol, waarbij de VVD als grootste partij uit de bus kwam. Met als nieuwe fractievoorzitter Willemien Meeuwissen en onze, inmiddels oud- penningmeester, Paul Moltmaker heeft de provinciale Statenfractie ook een sterke Asser vertegenwoordiging binnen gekregen.

Lokaal

Afgelopen jaar heeft onze fractie met Roald Leemrijse, Linn Binnerts, Martin Rasker en tijdelijke invaller Greta Netjes,  zich als oppositie weer actief ingezet voor de stad en het liberale geluid laten weerklinken. Zoals onze fractievoorzitter Roald Leemrijse al zei bij de begrotingsbehandeling wil de VVD blijven investeren in Assen voor economische groei en werkgelegenheid. En daarbij kansen zien voor sensortechnologie en een veilige stad in een groot stedelijk levend lab, pleit de VVD voor innovatie en ondernemerschap in het sociaal domein. En blijft de VVD zich inzetten voor lagere belastingen. Dit team dat door werkt op basis van onze grondbeginselen Vrijheid, Verantwoordelijkheid, Verdraagzaamheid, Sociale rechtvaardigheid en Gelijkwaardigheid aan een liberaal Assen.

De partij-ontwikkelingen

De VVD heeft tijdens het Najaarscongres van 28 november jl. het besluit genomen de interne VVD organisatie ingrijpend te wijzigen. Als onderdeel daarvan gaat op termijn de VVD Drenthe op in een groter noordelijk verband en zullen kleinere afdelingen (<120 leden) samengaan. Wat deze ontwikkelingen gaan betekenen voor Assen, daarover gaan we binnen de afdeling met elkaar  in gesprek. Daarnaast gaat de VVD zich veel breder en open neerzetten. Afgelopen jaar was als mooi initiatief het Liberaal Café, waar gewerkt is aan het verkleinen van de kloof tussen politiek en de burger. Een initiatief dat 11 maart a.s. vervolg krijgt: dus reserveer deze avond vast in uw agenda!

In het nieuwe jaar gaan we dus verder werken aan de vernieuwing van de partij, met mogelijke consequenties voor onze lokale afdeling en gaan we er met fractie en bestuur weer stevig tegenaan om onze plaats in de Asser samenleving, in te kunnen nemen. Met uw steun en gezamenlijke inzet moet het lukken het liberale geluid in Assen te laten doorklinken.

Goed voor de VVD, goed voor Assen.

Maar bovenal wens ik u voor 2016 veel voorspoed, geluk en gezondheid toe.

Agnes Klinkenberg

Voorzitter VVD Assen