"Censuur" in Assen: waar ligt de grens?

Afgelopen jaar kwamen billboards in Assen in opspraak. Vooral die van een website voor webcamseks naast speelparadijs Ballorig. Daarop besloot het college "reclame-uitingen die verwijzen naar seksuele handelingen en seks" te verbieden.

Raadslid Martin Rasker: "het niet betrekken van de raad in deze afwijkende regelgeving ten opzichte van de landelijke reclamecode commissie geldt voor ons als censuur en zeer ondemocratisch. Daarbij leidt 'uitingen die verwijzen naar seksuele handelingen en seks' ons inziens tot inhoudelijke onduidelijkheid en discussies."

In de bepaling van de gemeente staat dat bij twijfel, de gemeente vooraf om goedkeuring moet worden gevraagd. Martin Rasker toonde met een diapresentatie aan hoe onduidelijk het is. Gaat het bij een lingeriereclame om de lingerie, of verwijst dat ook naar een seksuele handeling? En bij condooms? Of zelfs een politieke poster, waar een naakte vrouw op staat? Krijgen we daar de zwarte balkjes voor?

Rasker verduidelijkte de situatie nog iets verder: "ondanks enkele licht komische accenten in de presentatie, willen wij absoluut geen licht Noord-Koreaanse toestanden in Assen. Deze bepaling kan wat ons betreft ingetrokken worden.