De weg naar van 2016 naar 2017

2016 was in veel opzichten een bewogen jaar. Mooie momenten en schokkende gebeurtenissen wisselden elkaar af. De terreurdaad in Berlijn bracht alweer de zoveelste schokgolf in west Europa. De wereld waarin we leven, lijkt steeds kleiner en voor ons gevoel steeds onveiliger te worden.

Landelijk wist  Mark Rutte weer op onnavolgbare wijze "de boel bij elkaar te houden". De economie groeit weer. Het huishoudboekje van Nederland is op orde. De werkloosheid daalt, overal verschijnen nieuwe bedrijven en de woningmarkt is weer op gang gekomen.

Enorme uitdagingen stonden en staan hem echter nog steeds te wachten. Zo speelde afgelopen jaar het voorzitterschap van de EU, de vele  vluchtelingen die in Europa en ons land kwamen  en die opgevangen en voortgeholpen moeten worden en de situatie rond het referendum over Oekraïne.

Komend jaar sowieso de nieuwe uitdaging: de landelijke verkiezingen op 15 maart.

Lukt het de VVD toch de grootste te blijven,  ondanks de peilingen met een almaar groeiende PVV? Ook een spannend Europees verkiezingsjaar:  blijft Merkel  bondskanselier, wordt Marie le Pen de nieuwe president van Frankrijk? Welke politieke panelen gaan hoe schuiven in Europa, welke kant gaan we op....

En wat gaat het - toch onverwachte - resultaat van de verkiezing van  Donald Trump als president van de VS betekenen voor de wereld verhoudingen en wat voor Europa en voor Nederland?

Regionaal hebben de  ontwikkelingen binnen de partij er in 2016 toe geleid, dat afdelingen  netwerken zijn geworden en de Kamer centrale Drenthe met Groningen en Friesland samen is gegaan als VVD regio Noord.

Lokaal:  In 2016 heeft de afdeling/ het netwerk diverse activiteiten georganiseerd, zoals het interessante werkbezoek  aan Bouwatch , in gesprek gaan met en horen wat bij  Assenaren  leeft via "Bakkie doen"" en canvassen, bezoek van VVD Defensie netwerk in Assen, de Oudjaarsborrel en het  liberaal café, dat op 28 februari 2017 ook weer op de agenda staat!!

In de gemeenteraad hebben Roald Leemrijse en Martin Rasker als constante factoren het liberale geluid duidelijk laten horen. Wegens ziekte van Linn Binnerts was zij hier niet toe in staat en hebben Greta Netjes en Gerard Pit dit op kunnen vangen.  Vele onderwerpen zijn de revue gepasseerd,  van  perikelen rond al dan niet een FOC, het vliegveld Eelde (GAE), de WMO, parkeerverordeningen tot  afvalstoffenheffing.

En gaf Fractievoorzitter Roald Leemrijse tijdens de laatste begrotingsbehandeling 7 redenen waarom de OZB niet extra verhoogd moest worden. De gemeente Assen was van plan om de OZB 1,5% extra te verhogen (bovenop de stijging vanwege inflatie). Dankzij de VVD is dit nu van tafel!

Komend jaar is alweer het laatste volledige jaar van deze raadsperiode.

Dan  leggen we de weg af naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 met als belangrijkste data:

ALV (Algemene Ledenvergadering) nr  1 = Vaststellen Kaderstellend Advies – uiterlijk 1 juni 2017

ALV 2 = Vaststellen verkiezingsprogramma en voorlopige groslijst (evt. benoeming lijsttrekker en lijstduwer) – uiterlijk 1 november 2017

ALV 3 = Vaststellen definitieve kandidatenlijst – uiterlijk 1 december 2017

Dag der Kandidaatstelling = Inleveren kandidatenlijst –7 februari 2018

Vandaar mijn oproep: wilt ook u actief zijn in gemeenteraad, bestuur, bij de (permanente) campagne of helpen samenstellen van het nieuwe verkiezingsprogramma - meld u aan!!

Veel uitdagingen staan ons te wachten in 2017.

Een nieuw jaar met nieuwe ontwikkelingen, nieuwe activiteiten, waar ieders steun en gezamenlijke inzet  nodig zal zijn om ook dan het liberale geluid te laten doorklinken in de Asser samenleving.

Graag wens ik u een goede jaarwisseling en voor 2017 voorspoed, geluk en gezondheid toe.

Agnes Klinkenberg

Voorzitter VVD netwerk Assen