De VVD in Assen maakt zich opnieuw zorgen over verloedering Mannes

Op 4 oktober 2018 is bij het station in Assen het beeld Mannes feestelijk onthuld. Een grote statige hond die al snel tot een gewild fotopunt voor onze bezoekers is geworden.

Na een jaar, in juni 2019, hebben we als VVD fractie al schriftelijk vragen gesteld over de snel achteruitlopende staat van dit kunstwerk. Het college heeft toen o.a. geantwoord dat zij “het met de VVD eens is dat Mannes beeldbepalend is en er goed uit moet zien”. Tevens dat het college maatregelen neemt en “verwacht dat Mannes eind september (2019) weer volledig representatief is”.
Helaas constateert de VVD dat Mannes er nu helemaal niet representatief uitziet. Sterker nog, in het tweede jaar is de kwaliteit zichtbaar nog veel verder achteruitgegaan. Onbegrijpelijk aangezien het beeld destijds aangeschaft is inclusief 10 jaren onderhoud.

De verloedering van Mannes is niet alleen een onbetamelijke verwaarlozing van een investering in een kunstwerk van zo’n 150.000 euro. Maar wat ons betreft is het vooral om te huilen dat dit beeldbepalende kunstwerk, na slechts twee jaren in zo’n erbarmelijke staat verkeerd dat het kan leiden tot een ongewenste uitstraling van de hoofdstad Assen.

Wij hebben dan ook de volgende vragen aan het college gesteld:
1. Is het college ook van mening dat het standbeeld Mannes in zeer slechte staat is?

2. Dit ongewenst is, vooral gezien de prominente locatie en het beeldbepalende karakter?

3. Wat gaat het college doen opdat Mannes weer toonbaar wordt als visitekaartje voor onze mooie stad?

4. Wanneer verwacht u dat Mannes weer als nieuw zal staan te glanzen bij het station?