'Ook een lokale afdeling van een landelijke partij is een lokale partij'

De AVRO-TROS maakt een nieuwe serie over lokale partijen: OnsBelang. Daarvoor hadden ze ook een interview met Michiel Hasslacher, campagneleider van de VVD Assen. “Het is niet zo dat een lokale afdeling van een landelijke partij niet lokaal is, integendeel”, zegt hij in gesprek met OnsBelang. Het interview is hier te lezen.

“Laatst was ik bij de herindelingsverkiezingen in Zevenaar, waar een lokale partij de helft van de zetels heeft gehaald. Daar verbaas ik me echt over. Misschien komt het doordat mensen tegenwoordig minder door een politieke stroming worden aangetrokken. Je ziet überhaupt dat er meer issue-partijen komen, ook op landelijk niveau.”

Verschillende politici die OnsBelang volgt, zeggen juist bij een lokale partij te zijn gegaan omdat ze dan geen last hebben van een landelijke ‘grote broer’. Michiel: “Maar bij de VVD Assen zijn we voor ons verkiezingsprogramma traditioneel langs de deuren gegaan om mensen te vragen wat er moet veranderen. Veel lokaler kun je het niet krijgen. Daarnaast hebben de leden van de lokale VVD altijd het laatste woord."

'Een landelijke partij werkt juist versterkend'

"Tegelijkertijd heb je wel dezelfde gedachtegang van de landelijke partij, want we zijn allemaal liberalen. Ik denk dat dat juist versterkend werkt. Ik zie vooral veel handvatten en hulp waar dat nodig is. Je kan met collega’s uit het hele land sparren, we hebben goede opleidingsmogelijkheden via de VVD én er is een landelijk netwerk. Ik denk dat zulke zelfbenoemde ‘lokale’ partijen onderschatten hoeveel invloed een sms of mail naar een Tweede Kamerlid of staatssecretaris kan hebben. Dat kan heel goed uitpakken op lokaal niveau.”

Ook als lokale afdeling bedenkt zijn partij steeds per onderwerp of het goed is voor de stad, legt Michiel uit. “Bij veel onderwerpen speelt de landelijke lijn niet of amper. Het winkelgebied en de horeca in Assen hadden bijvoorbeeld te lijden onder de hoge parkeertarieven. Dat willen we dan aanpassen. We denken echt niet steeds: Hoe moeten we hier als liberaal over stemmen?”

Michiel Hasslacher vindt de lokale politiek niet een niveautje lager. “Het is niet de Jupiler League; het is juist heel interessant. Op lokaal niveau dichten we de kloof tussen burger en politiek. Ik vind het vooral belangrijk dat lokale politici goed bereikbaar zijn. Dat als je als burger een lokaal probleem hebt, je terecht kan bij iemand die naar je luistert. Of dat nou iemand is van de VVD of van een zelfbenoemde ‘lokale’ partij.”

Het oorspronkelijke artikel vind je hier: https://eenvandaag.avrotros.nl/politiek/item/onsbelang-ook-een-lokale-afdeling-van-een-landelijke-partij-is-een-lokale-partij/.