Laten we in Assen snel, maar verantwoord uit de lockdown komen

Naast de gezondheidscrisis stapelen andere problemen zich op: Die van de ondernemers, de scholieren en studenten, de thuiswerkers, de mensen die op een behandeling van een andere ziekte wachten, maar ook zij die hun baan verliezen. Kortom, de economische en mentale crises van heel Nederland.

In Assen merken we dat de onmacht van de betrokkenen met de dag groter wordt. Meer en meer krijgen we de vraag hoelang dit nog moet duren. Waar is het licht aan het einde van de tunnel? Kunnen we niet alvast iets regelen zodat er weer wat lucht komt? Iedereen in Assen snakt ernaar om stappen te zetten richting het einde van corona. Wij ervaren dat meer en meer mensen zich afvragen of de balans tussen aandacht voor de zorg en aandacht voor de economie (nog) goed is.

Natuurlijk zijn er wat lichtpunten. Immers zijn we begonnen met vaccinatie. De eerste miljoen prikken zijn gezet en het tempo neemt toe. In Drenthe werken de huisartsen met een nieuw protocol waarmee besmette mensen thuis beter gemonitord kunnen worden. Hierdoor wordt de gang naar het ziekenhuis minder.

Dat het geduld van veel mensen opraakt blijkt ook uit de brandbrief die de 12 Drentse gemeenten en de provincie naar het kabinet hebben gestuurd. Hierin vragen ook zij nadrukkelijk om een lichtpuntje, een beetje meer perspectief.

Naast deze oproep aan het kabinet moeten er toch meer mogelijkheden zijn om in Assen om op verantwoorde wijze alvast wat stappen te zetten. Alles doen wat er kan om onze inwoners en ondernemers in deze lastige tijd (nog) beter te ondersteunen.

Laten we samen vooral kijken wat er kan en daarbij onze creativiteit gebruiken en een beetje “out of the box” te denken.
Een paar ideetjes om het gesprek te starten:

Kunnen we de markt op woensdag en zaterdag niet groter maken en een aantal winkeliers de kans geven om op die dagen ook enige verkoop in de openlucht te genereren.

En wat te denken van “overbrugging ondersteuning” voor diverse ondernemers, die het water nu aan de lippen hebben staan. Een sociale lening via de Gemeentelijke Krediet Bank met en eventuele borgstelling door de gemeente. Dat moet toch snel kunnen als we dat willen?!

De premier van Nederland riep onlangs in een open brief op om samen de schouders er onder te zetten. Alleen samen komen we hier uit. Dan moeten we in Assen dat ook in praktijk brengen en snel met creatieve ideeën komen. En het moet natuurlijk niet blijven bij alleen ideeën, we moeten het vooral ook doen!

Martin Rasker, fractievoorzitter VVD Assen

Bert Homan, raadslid VVD Assen