Politiek talent gevonden

In Liff werd dinsdag 11 April nieuw politiek talent aangetroffen. Zij hadden gereageerd op de open uitnodiging van de VVD om kennis te maken met het werk van de gemeenteraad. Daarnaast konden zij zien hoe de VVD functioneert. Leuk weetje: geen van de geïnteresseerden was al lid van de VVD!

Er waren drie gespreksronden van ca. 20 minuten met als onderwerpen:
1. Wat doe je als raadslid?
2. Wat houdt een rol in het bestuur in?
3. Wat kun je doen aan training/opleiding?

Roald Leemrijse (fractievoorzitter VVD) en Greta Netjes beantwoordden vragen over het werk van een raadslid onder het genot van een hapje en een drankje. Belangrijkste boodschap: "de gemeenteraad gaat over zaken die direct van invloed zijn op de leefomgeving van mensen," aldus Roald.

Het is daarom belangrijk dat de gemeenteraad de beschikking heeft over goede, professionele kandidaten. Het selectieproces zoals dat door de VVD wordt gehanteerd, werd door Agnes Klinkenberg doorgenomen. Daarnaast werd ook ingegaan op de andere politieke rollen die noodzakelijk zijn om onze democratie te laten draaien.

Politiek vergt kennis en ervaring, en daar hoort ook opleiding en training bij. Degene die hier bij uitstek alles over kan vertellen is Bert Homan. Bert heeft uitgebreide ervaring in het trainen en coachen van politici. Ook heeft hij zelf bestuurlijke ervaring. Zo is hij raadslid en wethouder geweest.

Het was een geslaagde avond, met een vervolg in de komende anderhalve maand. Ook bij deze bijeenkomst zien we graag politiek liberaal talent terug om mee van gedachten te wisselen.